Elisabeths bröd

2007-10-18
När dottern Berit flyttar hemifrån skriver modern som i många år drev Bjärlövs bageri, ett brödrecept anpassat för ett litet hushåll.

1971 flyttade jag hemifrån till Landskrona. Vid denna tidpunkt kunde man endast köpa franskt bröd och sirapslimpa. Jag hade växt upp med mammas goda fina bröd. Men fortfarande kunde jag åka hem och få med mig bröd, nu i fryst tillstånd.


1976 flyttade jag med familj till Norrköping. Jag saknade det goda brödet och bad mamma skriva ett recept.


Mamma skrev ner ett recept, men påpekade att brödet inte blir exakt detsamma i elugn. Då mina barn var små bakade jag ofta enligt detta recept.


Numera finns så mycket gott bröd i affärerna, men doften av nybakat bröd runt Bjärlövs Bageri i den lilla byn, sitter fortfarande kvar i näsborrarna.


Berit (Elisabeth Göranssons dotter)

1 l vatten eller mjölk, ljummig.
1/2 hg jäst
1 tsk salt
2 msk socker, eller sirap
14 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
rör ihop

Strö 2 dl vetemjöl över och låt jäsa 30 minuter.

Tag mer vetemjöl om det behövs när du bakar ut till 3 bröd eller 9 små.
Det behövs minst 4 dl vetemjöl och 4 dl rågsikt vid utbakningen.
Grädda i ugn 225 grader.

Tilllbaka till Receptsamling >>>

Tillbaka till Första sidan >>>

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback