Farmors gräddtårta

2008-04-07

Du har väl hört att en god tårta smakar ännu bättre dagen efter när den fått stå till sig. Min farmor gjorde alltid sådana tårtor som fick vila över natten i kylen. Hon förberedde allt utom det viktigaste, grädden den lades på precis före servering.

Här kommer farmors recept på en riktig gräddtårta.

4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och härligt pösigt. Tänk på att farmor som lärde mig detta recept inte ägde en elvisp. Hon vispade allt för hand. Sockerkakan blir luftigare.

Blanda försiktigt i mjöl blandat med bakpulver.

Grädda i 175 grader tills den är färdig. Kolla runt kanterna när den släpper där är den klar.

Låt sockerkakan svalna dela den sedan i 3 lager.

Under tiden sockerkakan svalnar gör du en vaniljsås. Pulver går bra men helst egen vaniljsås med riktig vaniljstång. Men som sagt pulver går bra.

Mal sedan nötter, minst 200 gram. Blanda ned nötterna i vaniljsåsen tills du får en tjock kräm. Vispa sedan lika mycket grädde som du hade vaniljsås. Blanda grädden med vaniljnötkrämen.

Lägg bottenplattan på serveringsfatet och smörj in rikligt med kräm, cirka en centimeter. Tårtan ska bli hög. Mittenplattan likaså och till sist den översta. Smörj in ovansidan och kanterna med kräm. Lägg plast om och ställ in i kylen över natten.

En timme före servering, vispa riktligt med grädde, ta ut tårtan och klä den med ett tjockt lager av den nyvispade grädden. Gärna med en kniv så det blir ett härligt mönster. Och allra sist några valnötter i mitten. Nu har du vad jag kallar en gräddtårta.

Ät och njut.

Inte för att jag vill skryta men lite stolt är jag nog att när den kände teveprofilen Lasse Holmkvist smakade farmors gräddtårta som jag bakat, ville han ha recpetet. Det fick han.

Leif

Tilllbaka till Receptsamling >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback