Skaldjurssoppa med vit choklad

2008-07-17

Ett recept från http://www.ekstromscafe.se i Hembygsparken i Degeberga för cirka 6personer.

  • 1/2 fänkål
  • 1/2 purjolök
  • 3 skalade morötter
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2-3 msk smör
  • skaldjursfond (färdig) 6dl
  • 1-2 vaniljstänger
  • 1/2 kuvert saffran
  • ev salt
  • 3dl vispgrädde
  • 80g vit choklad (gärna Valrhonas Ivorie)


 

Strimla fänkål, purjolök, vitlök, och morötter. Fräs i en gryta tillsammans med smör,vaniljstång och saffran.

Häll över skaldjursfonden och låt allt koka i ca 10-15 min tills grönsakerna är mjuka. Ta upp vaniljstången.

Sila soppan och mixa grönsakerna i mixer till en puré. Häll tillbaka purén i spadet och koka upp. Smaksätt med eventuellt salt eller mer koncentrerad skaldjursfond.

Vispa ner grädde och låt koka upp. Rör försiktigt ner vit choklad och låt allt smälta. Koka inte soppan utan håll den varm.


 

Garnera på djup tallrik kokta musslor med skal, räkor och limemarinerade kräftstjärtar.

Häll över het soppa och servera med gott hembakt bröd.


Limemarinerade kräftstjärtar:

Skala och pressa ur juicen från lime och blanda med kräftstjärtar. Eventuellt lite olivolja. Låt stå ca 1 timme innan servering



Tilllbaka till Receptsamling >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer
Postat av: Mira

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-11 @ 07:19:21
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback