Carlaxel minns fabriken i Bjärlöv

2007-11-08


Nedanstående brev kom från Carlaxel Nilsson, Hässleholm
Mina föräldrar köpte, efter att först ha hyrt, en lägenhet med tillhörande spannmålsmagasin 1944. Jag som är född 1941 har vaga minnen från denna tid. Min far sålde byggnaden till Per S Persson från Maglehult 1947. Per gjorde om magasinet till en eldriven kvarnrörelse som malde till bönderna i trakten. Någon gång under senare delen av 40- talet elhärjades byggnaden och blev aldrig åteuppbyggd.

Lite kuriosa: Jag har en del köpehandlingar och annat från fars köp och försäljning om Du är inresserad. Tyvärr har jag inga foto från magasinet kvarnen, men tror mig kunna återge den som en skisss. Jag minns också möllaren Per, han hade protes på vänster arm med en krok där handen skulle vara, med trots detta var han en hejare på att binda sina mjölsäckar vilket var underligt att se för en liten påg.

Fabriken på nr 14 i Bjärlöv som Du frågat efter har jag vaga minnen ifrån. Jag har för mig att den byggdes upp av Bertil Nicklasson (operasångerskan Birgit Nilssons man) som ägde gården Eriksberg i Bjärlöv.

Om det finns någon äldre person på nr 14, vi kallade gårdarna och husen som ligger S om fabriken för detta) så kanske om Du inte redan har fått andra förslag där finns en möjlighet att få mer fakta.  


Tillbaka till Tre Kockar AB >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback