ADB-samordnare blev bagerichef

2008-08-19

Samtal med Sten Lindström, verkställande direktör för Konsumbagarn i Kristianstad, 28 november 2006  på hans kontor. Därefter en rundtur i bageriet.


Namn: Sten Lindström
Bostadsort: Österslöv 
Född: 1955
Arbetsplats: KonsumBagarn

Från tårta till skorpa
I början på 90-talet döptes alla 35 bagerierna inom KF-sfären om från Konsumbagarn till Juvelbagerierna utom Sydöstbagerierna Ekonomisk Förening, som bageriet i Kristianstad heter som juridisk person. Sydöstbagerierna fick nu ensamma bära varumärket Konsumbagarn. Juvelbagerierna såldes till det danska bageriföretaget Schulstad.


- Vi ägdes av KF och hade redovisningsansvar till KF centralt men driftsansvaret hade vi gentemot föreningarna. Sedan vi köptes ut, 1999, och blev ett självständigt bageri har vi bara redovisningsskyldighet gentemot de konsumföreningar som äger bageriet. I styrelsen sitter representanter från de fyra största föreningarna Kristianstad, Oskarhamn, Karlshamn och Göta, som är Småland och Öland. Trots att cirka 35 konsumbutiker lagt ned har vi fortfarande positivt resultat, vi har faktiskt aldrig haft röda siffror. Nedgången nu har vi klarat genom naturlig avgång. Vi är ett fullsortimensbageri med allt från tårta till skorpa. Ungefär 80 procent av det vi bakar levereras till butikerna men vi förser även delar av den offentliga sektorn med bröd och kakor.


Sten Lindström blev verkställande direktör för Konsumbagarn 1997.


- När jobbet blev ledigt var jag anställd som administrativ chef och hade jobbat väldigt nära ihop med den avgående direktören. Jag sökte och blev glatt överraskad när jag fick det. Men min karriär började på Konsumbagarn redan 1989 med att få igång ett nytt lönesystem. De hade haft problem att få igång det nya systemet och det hade jag klarat av att få igång på min förra arbetsplats.


Kom från offentliga sektorn
Sten kom från den offentliga sektorn, skolförvaltningen, i Kristianstad där han jobbat som ADB-samordnare.


- Det var två helt olika system. Inom det offentliga gäller det att förankra besluten som ju är en del i en politisk demokratisk process. Det kan vara tungrott men det är nog nödvändigt. Här på bageriet kan det vara viktigt att våga ta snabba beslut för att kanske rädda en hel dags produktion. Det blir mera dynamik på det sättet. Här får jag ta snabba beslut och stå för dem både om det går bra eller går helt galet.


Tekniska utvecklingen går fort framåt inom bageriverksamheten.


- Ska degen kavlas behövs en maskin som kan kavla. De allra första kavlarna var helt manuella sedan kom de första mekaniska och numera sitter det en liten dator inne i kaveln som talar om hur den ska göra. Men kavlar gör den fortfarande. Datoriseringen eller den gamla mekaniken är egentligen samma sak den styrs bara lite annorlunda. Det viktiga är funktionen och inte vad som styr.


Trots mekaniseringen och datoriseringen som skett i bagerierna de senaste femtio åren är det fortfarande levande materia som används i bagerierna och det gör jobbet både spännande och känsligt. Degen är känslig för luftfuktighet, värme, drag och hur varm ugnen är.


Naturligt bakade bröd möglar
- Hela processen är beroende av att bagaren inte är stressad, på dåligt humör eller glömmer att trycka på knappen för exempelvis jäst. Oavsett hur mycket datorn kan styra så står den sig slätt mot jäst som är det enda som kan få bröd att jäsa. Allt går inte att styra elektroniskt. Om bagaren glömmer bort sig och låter bröden jäsa för länge kan smaken bli helt förändrad. Den mänskliga faktorn är fortfarande med i många moment i vårt bageri. Vi gör wienerbröden för hand, tårtor och många andra konditorivaror.


I mitten av 80-talet bestämde sig Konsumbagarn för att baka bröd helt utan tillsatser som inte var naturliga.


- Nu har vi hållit på med det så länge att vi är verkligt duktiga på att baka bröd. Jag har funderat på en reklamkampanj där vi lovar att vårt bröd möglar inom sju dagar annars får de ringa oss. På så sätt kan vi tala om att KonsumBagarn har naturliga bröd och att kvalitén på våra produkter är hög. Då vänder vi på begreppen utan att prata om andras bröd. Våra grova bröd är bäst efter någon dags mognad men de ska ändå mögla om de ligger för länge. Konsumbagarns bröd kan bara resa kortare sträckor.


Varje morgon samlas arbetsledarna för varje område och tillsammans går de igenom problem, testar nya idéer och pratar om produktutveckling.


- Det är viktigt som ansvarig för hela verksamheten att vara informerad. Nästan som att ha fingrarna i degen och bakdoften i näsan. Som VD skulle jag naturligtvis kunna sitta centralt och skild från verksamheten och ändå sköta mina uppgifter men jag tror mina beslut skulle bli sämre. Medarbetarna blir då bara siffror nu är alla individer och när jag går runt i bageriet kan alla framföra synpunkter bra, dåliga eller konstruktiva idéer om förändringar. Besluten blir mänskligare. Personalomsättningen är väldigt låg det verkar som om de som börjar arbeta här trivs väldigt bra trots de lite obekväma arbetstiderna. De flesta jobbar ju på natten eller sena kvällar. Jag tror vi är en bra arbetsplats för att vara ett bageri med våra obekväma arbetstider.


Trots teknisk utveckling yrkeskategorierna desamma
Yrkeskategorierna är de samma som i gamla bagerier. Här finns bagare som kan vara trågare eller bordsarbetare eller ugnspassare. De har utbildning från någon skola eller har gått som lärling i bagerier. Sedan finns det andra som kan läras upp på plasten inför de olika moment som inte kräver en bagar- eller konditorutbildning. De som jobbar på packeriet, expediering, försäljning och andra administrativa jobb de kan läras upp på företaget.


Sten Lindström har bott i Österslöv sedan 1966, pappa var militär och mamma jobbade i hemmet. Familjen flyttade ofta. Han har inte följt i sin pappas fotspår fast ändå lite grann.


- Ja, Konsumbagarn var under många år ett beredskapsbageri om det skulle bli skarpt läge, som militären säger när de menar krig eller ockupation. Nu behövde dessbättre Konsumbagarn aldrig använda sina beredskapskunskaper. När vi blev strömlösa några gånger tänkte jag på att vi var ett beredskapsbageri och då borde vi få hjälp att ha en reservkraft som kunde ge oss ström. Länsstyrelsen avslog. Märkligt tycker jag fortfarande för om den "lede fi" skulle slå till så slår de väl ut strömförsörjningen först. Likväl skulle vi varje år gå igenom beredskapen både vad gäller personal och lager för att kunna baka bröd och försörja södra Sverige. Det innebar att i samråd med länsstyrelsen tog vi ut personal som slapp göra lumpen de var stationerade här. Själv blev jag som vd fri från militärtjänstgöring min uppgift i krig skulle vara att leda bageriet.


Kraven kan bli för stora
Ibland kan kraven på en direktör som vill vara med överallt bli för stora.


- Vi har ungefär 135 butiker som vi levererar till från Svedala i söder till Jönköping, Västervik i norr. Jag får ofta höra att jag borde besöka alla våra kunder minst en gång om året. Men det faller på sin egen orimlighet. En stor del av min arbetstid skulle jag tillbringa på vägarna och säkert få många nätter på hotell och vara borta från min familj. I ett modernt samhälle ska allt stämma jag vill inte prioritera bort mina barn. Allt måste harmoniera med både arbete och familj.


Sten bildade familj 1983 när han gifte sig med Agneta och tillsammans har de tre barn. Sten har gått gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning och kurser på kooperationens kursgård i Saltsjöbaden i högre marknadsutbildning och högre ekonomiutbildning.


- Redan som 16-åring hade jag min första duvning med kooperationen då jag började på OK i Kristianstad det var sommaren 1971 och så ryckte jag in på helger under min skoltid.


GI-bröd är det nya

- Vi har ett nytt bröd som heter Familjens Favorit det innehåller 54 procent fullkornsmjöl och vi håller på att utveckla ett GI-bröd som kommer under 2007. Det är många som nu vill äta efter hur mycket glykemiskt index maten har.


Glykemiskt index visar på hur blodsockret höjs när vi äter ett livsmedel. Med lågt GI höjs blodsockret långsammare.


De nya stora bagerierna blir mer som en processindustri än som ett gammalt hantverksbageri för att kunna pressa kostnaderna.


- Vid undersökningar svarar kunderna på direkta frågor att kvalité går före pris. Men när vi sedan observerar vad de köper är oftast priset vägledande och det tvingar bagerier och andra livsmedelstillverkare att rationalisera och göra brödprocessen mindre beroende av människan och mera beroende av maskiner.


Brödet har inte ökat i pris på tio år.


- Men med årets dåliga skörderesultat är det svårt att få tag i vete så nu stiger nog priserna lite grann.


Framtiden verkar gå mot småskalighet

- Vi har ett gott samarbete med livsmedelsteknisk utbildning på Österängskolan. De ungdomar som går där vill starta eget eller jobba på något litet exklusivt bageri. Det verkar som om ingen vill gå in på en industri och bli bagare och det är synd för vi har en bra arbetsmiljö och gott kamratskap.


Leif Börje-Frid

Tillbaka till KonsumBagarn >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback