Gjorde om samma misstag två gånger

2008-07-31

Samtal med Erik Lindell, bagerichef på KonsumBagarn mellan åren 1989 till 1997, i hans och hustrun Berits hem i Kristianstad 22 november 2007.

Namn:
Erik Lindell

Bostadsort: Kristianstad

Född: 1932
Arbetsplats: KonsumBagarn



Började som bagarlärling i Växjö

- Jag är en flyttfågel så jag är kanske inte så lämpad att prata om livsmedelsindustrin i Kristianstad.


Så anspråkslöst inleder Erik Lindell vårt samtal trots att han mer eller mindre vigt sitt liv åt livsmedel inom handel och industri.


- Mitt första lärlingsjobb var som bagarlärling i Växjö, i mitten på fyrtiotalet, det varade i tio månader. Tiderna var okristliga jag orkade ju inte med att träffa kompisarna och ha kul på kvällarna. Det blev istället ett springpojksjobb i en konsumbutik i Växjö med mera normala arbetstider.


Redan när Erik var 22 år fick han ansvar för sin första konsumbutik i Alvesta. Därefter fick han jobb inom Ljungby konsumförening. Det ledde i sin tur till att han blev föreståndare för en butik i Västerås 1957.


- Där fick jag fin uppbackning och stort ansvar att driva en butik självständigt. KF tyckte tydligen jag skötte mig bra. Nästa anhalt blev en tvåårig assistentutbildning på KFs kursgård i Saltsjöbaden på heltid där var jag klar 1961. Då blev jag erbjuden ledande befattning inom KF i Falun och sedermera i Nyköping.


Fick jobb i Kristianstad på Lagercentralen
Jobbet som säljledare på Lagercentralen i Kristianstad var ledigt. Erik sökte och fick det.


- Det var 1966 och sedan dess har jag och familjen bott i Kristianstad. I nästan sex år jobbade jag på Lagercentralen. Då blev jag erbjuden att bli chef att bli över Konsums detaljhandel i Skåne och Blekinge.


I mitten av sextiotalet var en samordning av konsumentföreningarnas bagerier i regionen klar anledningen var att Domusvaruhusen behövde ett storbageri som kunde producera mycket bröd. Bagerierna i Eslöv, Hässleholm, Karlshamn, Karlskrona, Oskarshamn, Kalmar och Växjö slogs samman. Ett nytt stort bageri byggdes i Kristianstad. Det som i dag heter Konsumbagarn. Två små filialbagerier blev kvar i Växjö och Kalmar. Företaget heter Sydöstbagerierna Ekonomiska förening och varumärket är Konsumbagarn.


- Detta skedde i hela landet små bagerier slogs samman och blev fyra större bagerier i Karlstad, Eskilstuna och Kristianstad alla tre byggdes samtidigt med ganska likvärdiga planlösningar, berättar Erik och fortsätter:


- Det var väldigt lite skillnad på lokalerna men Kristianstadsbageriet var utan tvekan bäst organiserat och det är utan några tvivel dåvarande bagerichefen Ivar Langestedts förtjänst. Han tog vara på kunniga bagare från de små bagerierna i trakten och erbjöd dem anställning med ett effektivt och mera lättarbetat bagerijobb och med bra arbetsmiljö.


Pendlade till Malmö
Detta genomfördes långt innan Erik Lindell blev chef för Konsumbagaren. Erik hade nu lämnat Lagercentralen i Kristianstad för att leda Kristianstad- Blekinge konsumförenings butikssektion och därefter blev det KFs Kryddcentral i Malmö där han jobbade i fem år. Under dessa år pendlade han mellan jobbet och familjen i hemmet i Kristianstad varje dag.
 

- Det gick för att min fru Berit tog hand om hemmet och barnen. Utan henne hade jag aldrig kunnat göra karriär. Det hade varit mycket svårare om det hade varit som i dag där båda jobbar och ska göra karriär.


En annan process som började innan Erik kom till Konsumbagarn var att KFs ledning bestämt sig för att bli bäst på att baka bröd.


- Det bestämdes att alla så kallade konstgjorda bakhjälpmedel skulle bort. Enbart naturliga råvaror skulle få användas. Bröd är en färskvara och måste få bli gammalt och mögla. Bagarna skulle tillbaka till det naturliga och enkla sättet att baka. Detta hade genomförts när jag sökte jobbet som bagerichef 1989.  Fortfarande känner jag en stor beundran för den stora förändringen. Alla recept fick ju göras om och provbakas.


Det var en stor process och den var genomförd när Erik kom till Konsumbagarn 1989.


- Jag hade ju ingen direkt erfarenhet av bagerier förutom mina tio månader som lärling i Växjö på fyrtiotalet. Men som detaljist inom handeln i nästan 40 år var jag väl förtrogen med kundernas önskemål.


Den tekniska utvecklingen genomgripande
Även den tekniska utvecklingen har varit genomgripande sedan mitten på sextiotalet men det krävs fortfarande yrkesskickliga bagare som kan hantverket och mycket hanteras än i dag för hand.


- Det är viktigt att poängtera att utan skickliga bagare har det ingen betydelse hur avancerade maskinerna är. En bagare håller på tills han lyckas få fram en bra produkt.


En fara med tekniken är att den kan gå sönder. Erik minns en gång dagen före julafton, som är en av de absolut största brödhelgerna.


- En liten kedja inte större än mitt pekfinger och tunn som en cykelkedja gick sönder. Den drev bandet som välte bröden från ugnen och ut till svalbanan före packningen. För att inte bröden skulle klumpa ihop sig fick vi hjälpas åt att dra ut dem för hand. Just i ett sådant skede finns det ingen tid att ringa på någon reparatör. Det är bara att jobba på. Det hade varit katastrof om vi inte fått ut bröden till julfirandet.


Reparatören gjorde samma misstag två gånger
På tal om katastrofer dyker ännu ett minne upp för Erik. När det nya bageriet byggdes i mitten av sextiotalet installerades en tunnelugn som fortfarande kan grädda 3000 bröd i timmen. Brännarna som värmer tunnelugnen drivs av två oljepumpar.


- En dag sa teknikern till mig att pumparna nu gått klanderfritt i mer än 25 år men den dag de går sönder blir det bekymmer. Varför då inte byta dem innan de går sönder, undrade jag. Det beslöts att köpa nya pumpar och byta ut dem en i taget.


Firman kom och installerade den första pumpen. Degen var redan blandad, bearbetad och på väg från jäsningen och mot ugnen. Pumpen på plats och bröden färdigjästa men värmen kom inte.


- Installatören hade kopplat den på fel håll så det kom ingen olja till brännarna. Allt bagerijobb var förgäves vi hade ingen möjlighet att grädda något den dagen. Det blev transport till tippen med alltihop.


Några dagar senare var det dags för nästa pump att bytas och pumpinstallatören gör samma misstag.


- Ännu en leverans fick köras till tippen. Då var jag inte populär som tyckt det var bra att byta fungerande pumpar. Men det är sådana misstag som ibland sker. Det går inte att förebygga alla olyckor.


Stor tidspress
Bagaren jobbar under stark tidspress. Degen måste sättas i rätt tid annars finns det ingen deg att forma till limpor, degen måste få tid att vila och ha jästid innan den når ugnen. Bilarna står och väntar på att få ge sig iväg för att komma i tid till affärerna och där står konsumenterna som vill ha brödet i sin rätta tid.


- Jag är mycket imponerad av hur bagarna dagligen klarar av denna tidspress. Det räcker med att något litet blir fel så kan hela tidsplanen spricka och då gäller det för alla att hjälpas åt att komma i fatt tidsschemat. En annan sak jag minns med värme är att alla på Konsumbagarn var mycket lojala. De ställde verkligen upp för företaget.


I folkmun finns det ett uttryck att brödbältet sträcker sig från Västervik i norr längs med hela kusten och ut över Öland, hela Blekinge, Skåne och till Östra bageriet i Halmstad.


- Här kan vi fortfarande baka grovt bröd det kan de inte uppåt landet, säger Erik Lindell tvärsäkert.


Konsumbagarn har ett bröd som heter Näsby grova och det utvecklades under Eriks tid på bageriet.


- Jag var med och provsmakade och uttryckte mina funderingar på hur ett bra bröd ska smaka men det var bagarna som utvecklade det.


Leif Börje-Frid

Tillbaka till KonsumBagarn >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback