Novia Livsmedelsindustrier AB

2008-07-17

Företagsnamn: Novia Livsmedelsindustrier AB

Företagsform: Aktiebolag

Huvudkontor: Karpalund

Lokalisering av tillverkning: Karpalund

Ägare: Svenska Unilever


Verksamhetshistoria: Företaget bildades 1971 genom en fusion av Unilevers helägda dotterbolag AB Bjäre industrier, Karpalund och Blå Band Produkter AB, Halmstad. All produktion flyttades efterhand till Karpalund..


1982 flyttade Unileverägda Lipton AB från Stockholm till Karpalund. Efter logistiköverenskommelser med handeln totalintegrerades Lipton AB med Novia livsmedelsindustrier 1985. Samma år fusionerades Bjäres dryckesrörelse med Bryggeribolaget Falken och flyttades till Falkenberg vilket blev starten för det framgångsrika Falcon AB.


1992 fusionerades Novia livsmedelsindustrier AB med Margarinbolaget AB i det nya företaget Van den Bergh Foods AB med huvudkontor i Helsingborg dit all administration och försäljnings- samt marknadsavdelningar flyttade. Kvar i Karpalund fanns tillverkningen av Blå Band torkade produkter samt lager för kolonialvaror.


I samband med Unilevers köp av CPC Bestfoods på global skala krävde EU och USA:s monopolkommission att Unilever sålde sitt innehav av sina andra företag inom samma konkurrenssegment som CPC Bestfoods. Detta gjordes 2001 till det amerikanska företaget Campbell Soup Co som därefter äger fabriken i Karpalund och etablerat sitt nordiska huvudkontor där. 


Tillverkning: 1971 - 1985 saft och sylt samt drycker för konsument och storhushåll (Bjäre),

Bjäre konsument saft- och syltprodukter lades ned 1980 och verksamheten koncentrerades på dryckerna med Mer som flaggskepp. Bjäre storköksprodukter tillverkades i Karpalund till 1985 då produktionen flyttades till Tingsryd.

Från 1975 torkade produkter (Blå Band och Vato) samt till 1989 burksoppor (Gustaf Bong)


Råvaror:
lokalt och regionalt odlade bär, frukt och grönsaker, potatis; kött, fågel, importerade fruktkoncentrat, nypon, kryddor, torkade frukt -och grönsaker samt kött.


Omsättning: 1990 460 milj.kr

Antal anställda: som mest ca 600 inkl. säsonganställda

Marknad i Sverige: Marknadsledande inom egna produktområden både inom konsument- och storhushållsmarknader.

Marknadsföring: Stark temabearbetning i press och bioreklam. Extensiv promotionverksamhet.

Export: Finland, Norge, Danmark, Förenade Arabemiraten

Produktutveckling: Egen produktutvecklingsavdelning

Varumärken: Konsument: Bjäre, Mer. Merry, Lift, Blå Band, Bong, Lipton; Storhushåll: Bjäre, Blå Band, Bong, Lipton, Vato (till 1989)

Regionmuseets arkiv:

Övriga arkiv: Skånes Näringslivsarkiv, Helsingborg.


Källa för faktauppgifter: Ragnar Edström

Tillbaka till Konservfabriker >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-20 @ 05:00:08
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback