Sång till matsalarna på Karpalund

2008-07-07

Jag tippar att alla mina nidverser skrevs kampanjen 1975. De olika ämnena som jag ironiserade över var väl sådant som låg och surrade arbetarna emellan.

Ordet "cigarr" i första versen ska för rimmets skull uttalas med långt a. Det uttalades alltid så av min morfar byggmästare Anders Jönsson i Södra Åby, förmodligen för att det skulle låta lite mer ädelt och upphöjt.

Femte versen "röda remsan får", tjänstemän och andra överhetspersoner hade som "gradbeteckning" en röd markering på klädseln, "röda remsan" kallad.

Åke Egevad


Sång till matsalarna

Det känns en doft från forna dar

av ljummen punsch och fet cigarr

när det görs skillnad på person

På tjänsteman och arbetshjon


för folket måste separeras

då det ska ätas och dineras

ty grova skor och overaller

de passar ej bland tjänsteskvaller


Och ingen katt bland hermeliner

är en av brukets små doktriner

men har man blivit hermelin

strupen sköljs av moselvin


Dock, knegarn får om han så vill

dricka pilsner till sin sill

eller läska strupen torra

med ett glas från stadens borra


Jobbarn äter det som ges

tinad mat från KBS

Men när man röda remsan får

gravad lax och vaktellår


Upp till kamp med knuten hand

Ge knegarn flamberade isterband


Åke Egevad

Tillbaka till Karpalund >>>

Tillbaka till Första sidan >>>

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback