Lämnade över bageriet till sina fem barn

2007-11-16

Samtal med Jan-Åke Svensson, pensionerad bagerichef på Sture Bröd, 25 januari 2007 i hans och hustrun Ingrids hem i Kristianstad.


Namn: Jan-Åke Svensson
Bostadsort: Kristianstad 
Född: 1940
Arbetsplatser: Svenssons i Vinnö, Konsumbagarn, Gamla bageriet, Sture Bröd.

Lärde till bagare i Vinnö

- Min lärlingsperiod hade jag på bageriet Svenssons i Vinnö, jag började där 1955 och jobbade fram till 1962 då jag var fullärd bagare. Jag fick för övrigt jobbet efter Allan Nilsson som så småningom blev produktchef på Konsumbagarn där även jag har jobbat. Men jag jobbade först några år på Gamla Bageriet, som låg där nu Arkitektgården ligger. Från början var det en teater sedan blev det mejeri och därefter bageri.


1966 började Jan-Åke jobba på Konsumbagarn, som då låg där nu Sture Bröd ligger, på Västra Storgatan som tidigare hette Hammarslundsvägen. Sture Rosenqvist som startat Sture Bröd skulle pensionera sig 1977 och hans son Björn behövde en kompanjon och han var gift med Jan-Åkes syster.

Tog chansen att starta eget

- De frågade mig om jag ville köpa in mig i bageriet och hjälpa Björn att driva det. Jag hade redan tidigare tänkt i banor av att ha ett eget bageri och här kom nu chansen. Även om det inte var helt eget. Jag bestämde mig för att satsa och slutade på Konsumbagarn.


Den första tiden jobbade Jan-Åke i bageriet medan alla papper blev klara och det visade sig vara bra.


- Jag såg att en del av bagarna behövde hjälp för de drack sprit på jobbet varje dag, i smyg. När det blev officiellt att jag var delägare kunde jag direkt ta itu med spritproblemen bland de anställda. Ibland sprang jag efter dem så att de skulle ta sin antabus. Jag blev nästan som en gammelfar för flera av dem. Men de var bra bagare när de vara nyktra. Så jag hjälpte dem.


Gick tio år tillbaka i tiden
Det svåraste för Jan-Åke i skiftet var att han kom från ett supermodernt bageri med en matsal där det fanns personal som gjorde mackor och kokte kaffe. Nu var det tillbaka till hemmagjorda smörgåsar och termoskaffe.


- Det var som att gå tio år tillbaka i tiden, på många sätt. Det fanns inte en enda plastback för bröden utan det var gamla avlagda papperskartonger där det kunde stå "levande blommor" eller "dambindor". Jag sa till Björn Rosenkvist att vi måste modernisera bageriet och åtminstone ha plastbackar för leverans av bröd med vårt namn på. Vi beställde 100 stycken. Men tyvärr fick Björn aldrig uppleva denna början till modernisering. Han dog helt plötsligt och mycket oväntat.

Kompanjon med sin svägerska som var hans syster
Nu blev Jan-Åke kompanjon med sin syster Kerstin men 1980 köpte han ut henne och blev ensam ägare till Sture Bröd.


- Då hade bageriet 15 anställda och en omsättning på ett par miljoner. När jag pensionerade mig 1999 hade vi 22 anställda och en omsättning på 16 miljoner kronor.


Men det var en lång resa dit. Kommunen hade dåliga avloppsledningar och ibland blev det fall in mot bageriet och källaren vattenfylldes, berättar Jan-Åke och fortsätter:


- Jag hade många diskussioner med hälsovårdsnämnden och med kommunen under de år då jag moderniserade hela bageriet för att göra avloppet och därmed miljön inne i bageriet bättre. Så när jag lämnade över bageriet till Ingrids och våra fem barn var det en moderniserad arbetsplats. Nästa steg skulle vara att bygga ett helt nytt men det är inte ekonomiskt försvarbart.


Tvist med skattemyndigheten
Jan-Åke minns en rolig episod när han gick från Konsumbagarn med en lön på 100 000 kronor till att maximalt kunna ta ut en lön på 70 000 kronor som ägare till Sture Bröd.


- Skattemyndigheten kom på besök och tyckte att jag tog ut för lite i lön. Jag påpekade att det inte fanns mera pengar att ta ut. Skattegubben menade att jag inte kunde försörja fem barn på en sådan lön. Jo, med en uppfinningsrik hustru, falukorv och köttbullar går det, svarade jag. Men när barnen fyller år och har ni då inte tårta, envisades skattmasen. Så vi får nog sätta ett lite större personligt uttag på er. Efter det besöket bestämde jag mig att börja ta ut marknadsmässig lön även för mig när vinsten tålde det. Sedan har jag aldrig haft några problem med skattemyndigheten.


Sture Bröd är ett hantverksmässigt industribageri, menar Jan-Åke, bagarna ställer fortfarande bröden på plåten för hand.


- Förr fick bordsarbetaren degämnet i handen och skulle göra bort det (forma till limpor). Nu har vi har moderniserat lite så nu kommer det färdigt och är bara att ställa på plåten.


Bageriarbetet har utvecklats
Bageriarbetet har utvecklats en del sedan Jan-Åke började på Svenssons i Vinnö.


- Jag skulle vilja säga att utvecklingen har spårat ut lite grann och det värsta var när vi gick med att jobba på natten. Tidigare började en bagare klockan sex på morgonen och slutade klockan två på eftermiddagen. Nu börjar en trågare klockan elva på kvällen och jobbar hela natten. Jobbet har även blivit enklare och mera maskinellt och så har stenugnarna försvunnit. Orationellt att elda med ved men det blev mycket bättre bröd. Men vi försöker hålla på lite traditioner så vi skållar mjölet kvällen före det ska användas. Och vi gör en raskdeg (surdeg) som får ligga fyra timmar innan den knådas.


Jan-Åke har varit pensionär några år men pratar fortfarande i vi-form.


Trågarn har det viktigaste jobbet på ett bageri för blir det fel där följer det felet med hela vägen.


Utseendet har nästan tagit över
- Utseende på brödet har nästan blivit viktigare än innehåll och kvalité. Vad gör det om brödet fått sig en liten törn det tar ju inte på smaken. De stora bagerierna har nog mera krav på sig och slänger dessa bröd. Men vi släpper iväg det för vi vill visa att vi fortfarande är hantverksmässiga.


- Ni är så viktiga för mig för utan er har jag inget bageri men har ni inte mig har ni inget jobb, brukade jag säga om det var någon kris. En morgon kom jag dit och brödet var inte färdigt, jag undrade varför de inte ringt om nu något gått sönder. Det visade sig att trågarn gick och la sig en timme mitt i sitt arbetspass. Dagen efter pratade jag allvar med honom men han var nog inte i rätt yrke han sa upp sig dagen efter.


- Själv har jag alltid älskat mitt yrke även när jag tvingats stiga upp mitt i natten. Det är både konstnärligt och levande. Det går inte att hantera levande material hur som helst, det kräver respekt.


Nära katastrof
Många bagerier går på olika sätt in i varandra. Jan-Åke lärde på Svensson i Vinnö, han kom efter Allan som blev produktchef på Konsumbagarn. En av Sture bröds storsäljare är Bjärlövs grova som kommer från E.M. Göransson bageri i Bjärlöv.

Två gånger under dessa år har katastrofen varit nära.

- Vi hade en hantverkare som svetsade i källaren och det antände trossbotten. Det var ingen större fara men det kunde ha gått illa. Och den gången när våra bröd inte jäste. I flera dagar fick vi slänga ojästa bröd tills vi kom på att det var fel på malten. Men annars har vi varit förskonade från större olyckor.


Om banken sagt ja till en förfrågan från Jan-Åke redan på 60-talet när han ville låna 170 000 kronor för att köpa Gamla Bageriet då hade denna historia tagit en helt annan vändning.


- Det räckte inte med min vilja att ta över och min förmåga att arbeta banken ville även ha borgen för pengarna. Så det blev inget av men det blev ju inte så dåligt ändå, säger Jan-Åke Svensson och ser förnöjd ut


  Leif Börje-Frid

Tillbaka till Sture Bröd >>>

Tillbaka till Första sidan >>>

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback