Mor Tilda kom med en vetekrans

2008-06-30

Samtal med Rut Pålsson, född 1910, i hennes hem i Åhus våren 2008, sonen Uno var med vid samtalet.


Träffades på teaterrestaurangen
Rut Pålsson träffade sin blivande man Anselm på Teaterrestaurangen i Kristianstad 1938. Då hade han två år tidigare köpt livsmedelsaffären i Vinnö. 1940 förlovade paret sig och Rut flyttade ut till Vinnö året efter som fru Pålsson.


Han köpte affären av änkefru Björnsson, 1936. I dag finns huset kvar, ett gult tegelhus med Vinnö handelsaktiebolag skrivit på ena gaveln. Huset ligger bara ett stenkast från det som en gång var Vinnöbageriet. I dag finns det en ljusaffär i det gamla bageriet.


- Fru Björnsson berättade att Tilda Svensson började baka i en länga som tillhörde affären som hon hyrde ut till Tilda. I den fanns en bakugn sådan som var vanlig i hem förr. En tvättstuga med cementgolv även två små rum, berättar Rut Pålsson och fortsätter:


- Jag träffade inte Tilda så ofta. Men en gång kommer jag ihåg det var nog 1944 eller 1945 inför julen. Hon kom in med en stor plåt och på den hade hon en rund klippt vetekrans som en julgåva.


Köpte inte bara hos Vinnöbagaren

De satt och pratade en stund och Tilda sa, "Ni handlar väl mest hos Almérs?"


- Vilket vi inte gjorde vi köpte mycket hos Tilda men även av Lenanders i Everöd, en bagare på Vilan som jag inte kommer ihåg namnet på och från Påhlssons i Malmö som sedan blev Pågens, berättar Rut.


Bagerirörelsen började 1892 - 93 när Tildas make Nils fick höra talas om att det skulle byggas ett sockerbruk i Karpalund. Tilda började baka bröd till jobbarna genom att låna mjöl av en snäll bonde.


Rut växte upp i Gringelstad och en dag, i början på 20-talet hade hon varit i affären och handlat. Hon hade lånat fars cykel och stod upp och trampade under ramen. Då kom Axel förbi på häst och vagn. Han var ute och sålde sin mor Tildas bröd.


Cyklade under ramen på sin fars cykel

- Han tyckte väl det såg farligt ut som jag cyklade så han erbjöd sig att cykla så fick jag köra hästen. Han lyfte upp mig på vagnen och sedan körde jag hästen en knapp kilometer till mitt hem. Han hade bröd i korgar på vagnen som han åkte runt i bygden och sålde. Det var säkert en runda på flera mil som han körde med sin häst och vagn. Och jag tror han var kring femton år.


Länge fram köpte bageriet in tre brödbilar som körde runt och sålde bröden.


1 februari 1946 dör Tilda 79 år gammal. Då har hon byggt upp ett bageri som i dag har förgreningar till Oakland, Kalifornien i USA. Redan i början på 40-talet började Tilda trappa ner.


Två döttrar tog över

- Då tog de båda döttrarna Esther och Ebba över så det är mest dem jag haft kontakt med, säger Rut. Esther var nog den som skötte de kamerala uppgifterna. De hade omkring 12 anställda. Ebba och hennes man Kalle skötte bakandet. Från två på natten lyste det i bageriet det kunde jag se från mitt sovrum. Då höll Ebba och Kalle på med att förbereda dagens degar tills bagarna kom.


Eftersom föräldrarna var mycket religiösa hade det följt med till barnen, berättar Rut.


- Ebba var nog den som var i högsta grad religiös, hon sjöng psalmer när hon gick på vägen i Vinnö. Men varken Esther eller Ebba försökte påverka mig, avslutar Rut Pålsson.


Leif Börje-Frid

Tillbaka till Vinnöbageriet >>>

Tillbaka till Första sidan >>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback